Η αλήθεια είναι πως κανονικά κανείς μας δεν θα έπρεπε να περιμένει να μάθει την ιστορία από ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα, αλλά, είτε μέσα από τα σχολικά βιβλία είτε από προσωπικό ενδιαφέρον με αναγνώσεις ιστορικών βιβλίων διαφόρων συγγραφέων και ιστορικών.
Έτσι κι εμείς θα συμφωνήσουμε πως δεν περιμένουμε από τη σειρά 1821 να μας διδάξει τι συνέβαινε τα 400 χρόνια οθωμανικής σκλαβιάς και θέλουμε να πιστεύουμε πως και από την πλευρά της παραγωγής στόχος δεν είναι η τηλεδιδασκαλία.
Επίσης, αλήθεια είναι πως εδώ και τόσο καιρό δεν έχουμε αναφερθεί στο συγκεκριμένο τηλεοπτικό πρόγραμμα, διότι δεν θέλουμε να κριτικάρουμε τις απόψεις επιστημόνων και ειδικών πάνω σε «αναγνώσεις» της ιστορίας.
Παρόλα αυτά, όταν κάποιος καταπιάνεται με τέτοιου είδους ζητήματα, τα οποία -όπως και να το κάνουμε- αγγίζουν ευαίσθητες χορδές του ελληνικού λαού, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός, τόσο στο τι λέει όσο και στο τι γράφει, σε «δημόσιους» χώρους, στους οποίους έχουν πρόσβαση και διάφοροι «περίεργοι».
Η σημερινή γραπτή, αλλά και τηλεοπτική απάντηση του κ. Τατσόπουλου, στα όσα συνέβησαν τις τελευταίες μέρες στο διαδίκτυο σχετικά με την αναφορά του, ότι ο Κολοκοτρώνης όχι μόνο ήταν gay αλλά ήταν και αρραβωνιασμένος, στο πλαίσιο ενός καλαμπουριού, ήταν ειλικρινής αλλά δεν αλλάζει το γεγονός.
Και ποιο είναι το γεγονός; Ότι στο πλαίσιο μιας πλάκας, ένας εθνικός ήρωας, ο «γέρος του Μωριά», παρουσιαζόταν σαν ομοφυλόφιλος, άσχετα με το αν ήταν ή όχι. Όπως είπε ο συγγραφέας σε σημερινή τηλεοπτική του συνέντευξη, ένας από τους χιλιάδες φίλους του στο προφίλ του στο facebook, έκανε ένα σχόλιο για τη σειρά 1821, αναφέροντας πως καλό θα είναι να περιμένουμε όλοι να δούμε και τη συνέχεια, γιατί έτσι όπως το πάνε σε λίγο θα παρουσιάσουν και τον Κολοκοτρώνη gay. Με αφορμή αυτό το σχόλιο, ο συγγραφέας, κάνοντας πλάκα, σημείωσε το σχόλιο πως δεν ήταν απλά gay, αλλά και αρραβωνιασμένος gay.
Σίγουρο είναι πως σε ένα προφίλ στον συγκεκριμένο τόπο κοινωνικής δικτύωσης, δεν είναι δυνατό να γνωρίζεις προσωπικά όλες τις χιλιάδες των ανθρώπων που θέλουν να γίνουν «φίλοι» σου, όπως επίσης δεν είναι δυνατό να γνωρίζεις τις προθέσεις κάποιων από αυτούς. Για το λόγο αυτό, ο καθένας από εμάς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός στο τι γράφει και τι σχολιάζει. Πόσω μάλλον ένας άνθρωπος, ο οποίος στην δεδομένη χρονική στιγμή παρουσιάζει ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα, που αφορά την ιστορία μιας «μαύρης» περιόδου για τους Έλληνες.
Καλό θα είναι σε μία περίοδο, που η χώρα μας αντιμετωπίζει τα μύρια όσα οικονομικά προβλήματα, που οι τουρκικές διεκδικήσεις είναι δεδομένες, που οι παραβιάσεις είναι στην καθημερινή ατζέντα, που ο Έλληνας πλήττεται από παντού, που κάποιοι μας περιμένουν στη γωνία, να προσέχουμε τι λέμε και πώς το λέμε, για ιστορικές προσωπικότητες, οι φιγούρες των οποίων πάντα θα είναι ένα «ψυχολογικό» δεκανίκι για τον λαό μας.
Προς αποφυγή, λοιπόν, μελλοντικών παρεξηγήσεων, καλό θα είναι να μην κάνουμε πλάκα με τέτοια ζητήματα, διότι πλάκα που γίνεται «δημόσια», μπορεί εύκολα να παρερμηνευτεί. Πρέπει, το λιγότερο, να είμαστε προσεχτικοί όχι μόνο με αυτά που λέμε, αλλά και που γράφουμε.
σας παραθέτουμε την απάντηση του κ. Τατσόπουλου, όπως δημοσιεύεται στα σημερινά "ΝΕΑ" με τίτλο:
Ένα «καλαµπούρι» έφτασε να γίνει επικίνδυνο φαινόµενο
Η συζήτηση που ακολούθησε την προβολή του επεισοδίου του «1821» για το παιδοµάζωµα προκάλεσε αντιδράσεις, που πρώτα καταγράφηκαν σε δεκάδες blogs, αλλά και στη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης facebook. Αναρτήθηκαν, δε, για το θέµα εκατοντάδες σχόλια – ως επί το πλείστον ανώνυµα – για «δήθεν ιστορική επιστήµη» η οποία έχει «προ πολλού υποταχθεί σε πολιτικούς σκοπούς», για «έκτρωµα που κάποιοι το αποκαλούν ιστορικό ντοκιµαντέρ αλλά αποτελεί διαστρέβλωση της ιστορίας», µιλώντας για «αλήθεια κολοβωµένη».
Για όργιο παραπληροφόρησης έκανε λόγο από την πλευρά του ο συγγραφέας Πέτρος Τατσόπουλος, παρουσιαστής της επίµαχης σειράς ντοκιµαντέρ του Σκάι. «Ένα καλαµπούρι που αναρτήθηκε στον “τοίχο” µου στο facebook και η επίσης χιουµοριστική απάντηση που έδωσα στο αστείο φίλου µου έτυχαν αστραπιαίας αναπαραγωγής που έφθασε να γίνει και είδηση σε πρωτοσέλιδο εφηµερίδας. Πέρα από την πλάκα, το φαινόµενο αυτό είναι επικίνδυνο». Ως αιτία της οργισµένης αντίδρασης µερίδας τηλεθεατών – µειοψηφίας, κατά τον ίδιο – θεώρησε την κατάρριψη στερεότυπων. «Όταν το στερεότυπο από τα σχολεία παρουσιάζει τους Οθωµανούς να σφάζουν τους Έλληνες από το πρωί ως το βράδυ, συµβαίνουν αυτά που συµβαίνουν. Αλλά είναι αδύνατον – και ιστορικά αποδεδειγµένο – οι Τούρκοι να έσφαζαν επί 400 χρόνια τους Έλληνες. Υπήρχαν περίοδοι ειρήνης. Για την Pax Ottomana δεν είπα εγώ, αλλά ιστορικοί. Είναι επιστηµονικός όρος που χρησιµοποιείται για να περιγράψει την οικονοµική και κοινωνική σταθερότητα στις επαρχίες της Οθωµανικής Αυτοκρατορίας. Όταν όµως έρχεσαι σε κόντρα µε τα εθνικά ταµπού, δεν µπορείς να εκφέρεις διαφορετική άποψη. Αλλά αυτή είναι θέση της µειοψηφίας».
Ο συγγραφέας δεν στέκεται ιδιαίτερα στις αντιδράσεις που προκάλεσε η σειρά, αν και έχουν προβληθεί µόλις δύο επεισόδια. «Η πλειοψηφία των τηλεθεατών διψά να δει µια διαφορετική σειρά. ∆εν θέλει να ακούσει τα παραµύθια που της αράδιαζαν ως τώρα». Για τον ιστορικό σύµβουλο του «1821», τον καθηγητή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης Ιάκωβο Μιχαηλίδη, δεν τίθεται θέµα. «Είναι αστείο να συζητούµε τον 21ο αιώνα αν µπορεί και πρέπει να διατυπώνεται διαφορετική από την κρατούσα ή νέα άποψη για ιστορικά θέµατα». Την αντίδραση που προκλήθηκε δεν τη διαχωρίζει από την περιρρέουσα κατάσταση που επικρατεί.
«Ζούµε σε εποχή σύγχυσης. Σε µεταβατικές περιόδους και ιδίως σε περιόδους σύγχυσης δηµιουργούνται φοβικά και συνωµοσιολογικά σύνδροµα.
Αν αυτά δηµιουργήσουν εµπόδια στην απρόσκοπτη ανταλλαγή απόψεων και την ελεύθερη έκφραση, τότε η κοινωνία θα καταλήξει σε πνευµατικό µαρασµό και θα οδηγηθεί στον σκοταδισµό».
Υ.Γ.
Και για την ιστορία ούτε ακροδεξιοί είμαστε, ούτε εθνικιστές, ούτε φασίστες, όπως αναφέρατε στην τηλεοπτική σας απάντηση.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου