Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει μπει η Google μετά από καταγγελίες ευρωπαϊκών εταιριών ότι μαγειρεύει τα αποτελέσματα των αναζητήσεων σε βάρος τους και ασκεί αθέμιτο ανταγωνισμό στις διαφημίσεις
Οι αρχές ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν να ξεκινήσουν
μια επίσημη έρευνα -και μάλιστα ως ζήτημα προτεραιότητας- κατά πόσο η
μεγάλη αμερικανική εταιρία Google παραβιάζει τις αρχές του ελεύθερου
ανταγωνισμού στο πεδίο των μηχανών αναζήτησης.
Στο στόχαστρο βρίσκεται ένα φαινομενικά απλό -αλλά τεχνικά πολύπλοκο και επιχειρηματικά κρίσιμο- ερώτημα: Γιατί όταν ένας χρήστης κάνει μια αναζήτηση, εμφανίζονται πάνω-πάνω αυτές οι πληροφορίες και όχι κάποιες άλλες; Πρέπει κανείς να θεωρεί άμεμπτες και αντικειμενικές τις αναζητήσεις που προσφέρει η Google ή μήπως αυτές αποτελούν αντικείμενο χειραγώγησης εκ μέρους της; Μήπως οι ανταγωνιστές της Google "θάβονται", ενώ όσοι βάζουν σε αυτήν διαφημίσεις, ανεβαίνουν κάποιες θέσεις κατά την ιεράρχηση των αποτελεσμάτων;
Καταγγελίες από ανταγωνιστές
Η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που θέτει πλέον στο μικροσκόπιο της την μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης του κόσμου, ήρθε εννέα μήνες μετά την υποβολή καταγγελιών από τη βρετανική Foundem (online υπηρεσία σύγκρισης τιμών) και τη γαλλική ejustice.fr (εξειδικευμένη νομική μηχανή αναζήτησης), που θεωρούν ότι o αλγόριθμός της Google, όταν παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης, υποβαθμίζει τις διαδικτυακές σελίδες τους, επειδή είναι ανταγωνιστικές του αμερικανικού κολοσσού. Παράπονα στην Κομισιόν είχε υποβάλει και η μηχανή αναζήτησης Bing, που ανήκει στην Microsoft, τον μεγάλο ανταγωνιστή της Google.
Ερωτηματικά για επιλεκτικά αποτέλεσματα
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερ και Γαλλικό και το BBC, ανακοίνωσε ότι θα ερευνήσει κατά πόσο η Google (που ελέγχει πάνω από το 90% της ευρωπαϊκής αγοράς αναζητήσεων) έχει καταχραστεί την κυρίαρχη θέση της στην αγορά online αναζητήσεων, υποβαθμίζοντας σκοπίμως την ιεράρχηση των ανταγωνιστικών υπηρεσιών κατά την εμφάνιση των αποτελεσμάτων της αναζήτησης. Παράλληλα, θα ερευνηθεί αν η Google "ανεβάζει" προνομιακά τις δικές της υπηρεσίες (που περιλαμβάνουν τα βίντεο του YouTube), όταν η μηχανή αναζήτησης παρουσιάζει τα αποτελέσματα.
Πάντως, ο αρμόδιος επίτροπος ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια διευκρίνισε ότι είναι πρόωρο να ειπωθεί κατά πόσο όντως υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τις επιχειρηματικές πρακτικές της Google. "Θέλω να είμαι απολύτως σαφής πως αυτό (η έρευνα) δεν σημαίνει ότι υπάρχει οπωσδήποτε κάποιο πρόβλημα - είναι υπερβολικά νωρίς να πούμε κάτι τέτοιο", δήλωσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Google: Θα συνεργαστούμε
Από την πλευρά της, η αμερικανική εταιρία δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές Αρχές. "Υπάρχει πάντα περιθώριο για βελτιώσεις, έτσι θα συνεργαστούμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διευθετήσουμε τις όποιες ανησυχίες", ανέφερε εκπρόσωπος της Google, η οποία πάντως υπερασπίστηκε την μέθοδο ιεράρχησης των διαδικτυακών τόπων κατά την εμφάνιση των αποτελεσμάτων στις αναζητήσεις.
Όπως είπε, η εταιρία σταμάτησε να υπογράφει αποκλειστικά συμβόλαια με εταιρίες-πελάτες εδώ και δύο χρόνια. "Δημιουργήσαμε τη Google για τους χρήστες και όχι για τα sites. Η φύση της ιεράρχησης (των αποτελεσμάτων) είναι τέτοια που μερικοί διαδικτυακοί τόποι δεν θα είναι ευχαριστημένοι με το πώς ταξινομούνται. Αυτά τα sites παραπονιούνται εδώ και χρόνια, μας έχουν ακόμα μηνύσει, όμως σε όλες τις περιπτώσεις υπήρχαν συγκεκριμένοι λόγοι που οι διαδικτυακοί τόποι τους ιεραρχούνταν χαμηλά από τους αλγόριθμούς μας", πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.
Καταχρηστική τακτική και στις διαφημίσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε επίσης ότι θα διερευνήσει καταγγελίες πως η Google επιβάλλει υποχρεώσεις αποκλειστικότητας σε συνεταίρους της στο πεδίο της διαφήμισης, εμποδίζοντάς τους να βάζουν ορισμένες μορφές ανταγωνιστικών διαφημίσεων στους δικούς τους διαδικτυακούς τόπους. Θα εξετάσεις επίσης κατηγορίες ότι η αμερικανική εταιρία επιβάλλει περιορισμούς σε πωλητές λογισμικού και εξοπλισμού υπολογιστών, με στόχο να "θάψει" τον ανταγωνισμό από άλλα "εργαλεία" αναζήτησης.
Τον Ιανουάριο του 2010, η Microsoft, μετά από δεκαετή νομική διαδικασία με τις ευρωπαϊκές Αρχές, συμφώνησε να επιτρέψει στους ευρωπαίους χρήστες των Windows να έχουν μεγαλύτερη ελευθερία στην επιλογή ανταγωνιστικών προγραμμάτων πλοήγησης στο διαδίκτυο, ενώ παράλληλα κλήθηκε να καταβάλει πρόστιμο 1,68 δισ. ευρώ για παραβίαση του ανταγωνισμού. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμο σε μια εταιρία μέχρι το 10% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών της.
ΠΗΓΗ
Στο στόχαστρο βρίσκεται ένα φαινομενικά απλό -αλλά τεχνικά πολύπλοκο και επιχειρηματικά κρίσιμο- ερώτημα: Γιατί όταν ένας χρήστης κάνει μια αναζήτηση, εμφανίζονται πάνω-πάνω αυτές οι πληροφορίες και όχι κάποιες άλλες; Πρέπει κανείς να θεωρεί άμεμπτες και αντικειμενικές τις αναζητήσεις που προσφέρει η Google ή μήπως αυτές αποτελούν αντικείμενο χειραγώγησης εκ μέρους της; Μήπως οι ανταγωνιστές της Google "θάβονται", ενώ όσοι βάζουν σε αυτήν διαφημίσεις, ανεβαίνουν κάποιες θέσεις κατά την ιεράρχηση των αποτελεσμάτων;
Καταγγελίες από ανταγωνιστές
Η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που θέτει πλέον στο μικροσκόπιο της την μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης του κόσμου, ήρθε εννέα μήνες μετά την υποβολή καταγγελιών από τη βρετανική Foundem (online υπηρεσία σύγκρισης τιμών) και τη γαλλική ejustice.fr (εξειδικευμένη νομική μηχανή αναζήτησης), που θεωρούν ότι o αλγόριθμός της Google, όταν παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης, υποβαθμίζει τις διαδικτυακές σελίδες τους, επειδή είναι ανταγωνιστικές του αμερικανικού κολοσσού. Παράπονα στην Κομισιόν είχε υποβάλει και η μηχανή αναζήτησης Bing, που ανήκει στην Microsoft, τον μεγάλο ανταγωνιστή της Google.
Ερωτηματικά για επιλεκτικά αποτέλεσματα
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερ και Γαλλικό και το BBC, ανακοίνωσε ότι θα ερευνήσει κατά πόσο η Google (που ελέγχει πάνω από το 90% της ευρωπαϊκής αγοράς αναζητήσεων) έχει καταχραστεί την κυρίαρχη θέση της στην αγορά online αναζητήσεων, υποβαθμίζοντας σκοπίμως την ιεράρχηση των ανταγωνιστικών υπηρεσιών κατά την εμφάνιση των αποτελεσμάτων της αναζήτησης. Παράλληλα, θα ερευνηθεί αν η Google "ανεβάζει" προνομιακά τις δικές της υπηρεσίες (που περιλαμβάνουν τα βίντεο του YouTube), όταν η μηχανή αναζήτησης παρουσιάζει τα αποτελέσματα.
Πάντως, ο αρμόδιος επίτροπος ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια διευκρίνισε ότι είναι πρόωρο να ειπωθεί κατά πόσο όντως υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τις επιχειρηματικές πρακτικές της Google. "Θέλω να είμαι απολύτως σαφής πως αυτό (η έρευνα) δεν σημαίνει ότι υπάρχει οπωσδήποτε κάποιο πρόβλημα - είναι υπερβολικά νωρίς να πούμε κάτι τέτοιο", δήλωσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Google: Θα συνεργαστούμε
Από την πλευρά της, η αμερικανική εταιρία δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές Αρχές. "Υπάρχει πάντα περιθώριο για βελτιώσεις, έτσι θα συνεργαστούμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διευθετήσουμε τις όποιες ανησυχίες", ανέφερε εκπρόσωπος της Google, η οποία πάντως υπερασπίστηκε την μέθοδο ιεράρχησης των διαδικτυακών τόπων κατά την εμφάνιση των αποτελεσμάτων στις αναζητήσεις.
Όπως είπε, η εταιρία σταμάτησε να υπογράφει αποκλειστικά συμβόλαια με εταιρίες-πελάτες εδώ και δύο χρόνια. "Δημιουργήσαμε τη Google για τους χρήστες και όχι για τα sites. Η φύση της ιεράρχησης (των αποτελεσμάτων) είναι τέτοια που μερικοί διαδικτυακοί τόποι δεν θα είναι ευχαριστημένοι με το πώς ταξινομούνται. Αυτά τα sites παραπονιούνται εδώ και χρόνια, μας έχουν ακόμα μηνύσει, όμως σε όλες τις περιπτώσεις υπήρχαν συγκεκριμένοι λόγοι που οι διαδικτυακοί τόποι τους ιεραρχούνταν χαμηλά από τους αλγόριθμούς μας", πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.
Καταχρηστική τακτική και στις διαφημίσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε επίσης ότι θα διερευνήσει καταγγελίες πως η Google επιβάλλει υποχρεώσεις αποκλειστικότητας σε συνεταίρους της στο πεδίο της διαφήμισης, εμποδίζοντάς τους να βάζουν ορισμένες μορφές ανταγωνιστικών διαφημίσεων στους δικούς τους διαδικτυακούς τόπους. Θα εξετάσεις επίσης κατηγορίες ότι η αμερικανική εταιρία επιβάλλει περιορισμούς σε πωλητές λογισμικού και εξοπλισμού υπολογιστών, με στόχο να "θάψει" τον ανταγωνισμό από άλλα "εργαλεία" αναζήτησης.
Τον Ιανουάριο του 2010, η Microsoft, μετά από δεκαετή νομική διαδικασία με τις ευρωπαϊκές Αρχές, συμφώνησε να επιτρέψει στους ευρωπαίους χρήστες των Windows να έχουν μεγαλύτερη ελευθερία στην επιλογή ανταγωνιστικών προγραμμάτων πλοήγησης στο διαδίκτυο, ενώ παράλληλα κλήθηκε να καταβάλει πρόστιμο 1,68 δισ. ευρώ για παραβίαση του ανταγωνισμού. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμο σε μια εταιρία μέχρι το 10% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών της.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου